Mammografi-rapport.

Jag hittade fram till Ullevål och var dessutom där en timme för tidigt, för det gick mycket fortare än jag hade trott att komma dit.
Efter lite registrering och väntan fick jag följa med en tjej in till den där gigantiska maskinen och ta av mig allt på överkroppen.
"Det kan göra lite ont! Vissa säger att det är värre än att föda barn!" sa tjejen.
"Haha, va?!" skrattade jag lite halvnervöst.
.
Kvinnan som sagt att det där skulle vara värre än en förlossning måste ha varit helt galen. Det gjorde verkligen inte ont nånstans, tyckte inte jag. Kanske gör det mycket ondrare om man har stora bröst?  Jag antar att det kan va så. De kändes ungefär som ett stort jävla nyp och sen var det klart.
.
Efteråt fick jag sitta i väntrummet (som hade finaste utsikten ever! Åttonde våningen, man såg typ till Kina!) och sen kom tjejen tillbaka och bad mig följa med till ett annat rum. Dom skulle ta ultraljud också, sa hon. Fine, sa jag.
Fick ligga där med en handduk över överkroppen och vänta på doktorn. Jag höll på att somna, haha! Efter kanske en halvtimme-40 min kom han intraskande och då trodde jag dom hade glöm bort att jag låg där för länge sen, men jag ville inte riktigt gå ut i gången och gapa med en en liten handduk över tuttarna.
"Vi tar ett ultaljud också, för du har väldigt täta körtlar i brösten och du är ju ung, så vi kunde inte se allt på bilderna." Ehh.. ok?!
.
Doktorn började smeta in mig med nån olja och sen gnida runt den där ultaljudsgrejen.
Jag är ganska van vid doktorer och har absolut inga problem med att till exempel klä av mig inför dom och sen bli undersökt.
Men.. det är liksom lite konstigt att ha en främmande människa (man framförallt!) all over sina bröst! Som arbetar mekaniskt över dom.
.
Snubben var i alla fall väldigt cool och frågade vad jag gjorde i Norge och hur länge jag varit här och skulle stanna.
"Du kanske har norsk pojkvän?" frågade han.
"Haha, nej det har jag inte. Farmor skulle bli galen om jag skaffade det, för då tror hon att jag aldrig skulle komma hem."
Det är skönt när man kan skoja med läkare.
.
Slutsats då: det gör inte vansinnigt ont och jag hade inga knölar bara väldigt täta körtlar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback