Moraltanten Ulla?

Gick igenom Trädgårdsföreningen när jag slutat jobbet ikväll, kl var väl cirkus 21.15. Det sitter fyra söta tjejer, kanske 13 år och dricker nåt ur en pet-flaska (hello häxblandning!). Först gömmer dom flaskan och sittar lite misstänkt på mig.

"Hej!" säger en av tjejerna när jag är påväg förbi.
"Hej.. Ni tar det väl lite lagom lugnt ikväll tjejer?" frågar jag och blinkar åt dom.
"Ja!" svarar dom. "Puss på're!"
"Puss puss." säger jag, typ 20 meter ifrån nu.
"Sov gott gumman!" fortsätter tjejerna och dom var så typiskt mycket oss när vi var 13. Fast vi kanske inte sa puss till vilt främmande människor sådär?

Så tänkte jag på soc-tanterna som jagade onyktra teens i Åtvidaberg när vi växte upp. (Själv var jag alltid nykter, började inte dricka före jag fyllde 18.)
"SOC KOMMER!" kunde man höra och så sprang man.

Jag försöker intala mig själv att ungdomar kan ta hand om sig själva. Jag hoppas att det är så. Men jag antar att man kanske inte främst inser sitt eget bästa när man är 13 år?
Hoppas jag slipper hitta nån av tjejerna under en buske i Trädgårdsföreningen imorn på väg till jobbet...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback