Högstadie-midsommar.

När klockan var tjugo minuter över sex gick jag över gatan till Anna-Carin, där halva befolkningen här på gatan befann sig. (Jag var den enda "unga", när vi växte upp var vi många; Emma, Tobbe, John och jag gjorde midsommarstång och tipspromenad varje år!).
Nån på Anna-Carins jobbs fru hade gjort tipspromenad i år. Svåra frågor! Jess ringde och jag frågade henne om hon visste "Hur många månader är en tacka gravid?!" samtidigt som jag spelade fotboll med Anna-Carins barnbarn Emil.

Vi käkade ganska snart och det var ett jävla tjatter och tjat om snapsar hit och dit. Det enda jag saknade var att Dagge inte hade med sig gitarren...

Efter en snabb visit hemma kom jag tillbaka och skulle hämta mat som jag skulle ta med till Jess. Hade på mig skorna som vi brukar kalla "porr-skorna".
"Fötterna ser ut som inpackad kassler!" var det första Conny slängde ur sig när jag klampade in. Haha. Innan jag gick la han till: "Dom är skitfräna!!"

.
Försenad i vanlig ordning (hej tidsoptimist!) cyklade jag i 110 ner och träffade Jess som kommit med bussen. Sen raka spåret hem till Johan, där jag nog inte varit sen vi slutade skolan.
Hur kul som helst att se Linus också, var alldeles för länge sen. (Som jag sa: "Det är fan illa att jag pratar oftare med din mamma än med dig!")
Linus hade med sig en kompis från Stockholm, Ludde. Sen var Gustav och Danne där också.

Vi satt och pratade och så började Johan yra om att han minsann skulle skriva ut snapsvisor som vi skulle sjunga. Han kom tillbaka med en massa midsommarlekar istället.
"HÄR SKA BYGGAS MIDSOMMARSTÅNG!" skrek han och sprang och hämtade två brädor som han på nåt sätt satte ihop, och så fram med motorsågen. Jessan gjorde "midsommarkransar" av några grenar med blommor på, och dom hängde vi på midsommarstången.

Och så blev vi seriösa. Sjöng Små grodorna, hoppade runt stången och jag skrattade så det sprutade tårar. Vi försökte med Mormors lilla kråka, men ingen kunde hela texten.

Efter dans kommer snaps. Johan rev fram vodkan, vi spetsade den med Fun light ("Bra för diabetesen!" som jag så fint uttryckte det!) och snapsade och snapsade. Den jävla flaskan tog ju aldrig slut.
Det ramlade in några till, och Arvid och jag började bråka om vilken "Hallelujah"-version som är bäst. Jeff Buckley, hallå! Han tyckte nån tjej som var med i typ The Hills eller vad det heter var bäst.

Linus och jag dansade loss och det kändes så fruktansvärt nice allting. Vädret var helt ok, så fina vänner från så länge sen på samma ställe, bra musik, för mycket alkohol och en färgglad dammvippa från Thailand.

Några av grabbarna fick för sig att dom skulle spela poker nere i källaren. När jag klev ner där sa jag:
"Här nere har jag inte varit på typ 13 år!" och dom andra bara: Jooo. Men det kan jag nästan svära på att jag inte har.
Det spelades hejvilt och jag la mig på golvet och somnade. Johan kom ner och väckte mig sen, och då var det kolsvart och alla andra var borta och hade lämnat mig på golvet, haha.

Ludde tog en taxi till Björs fast han inte visste var det låg eller var han skulle.

Jessan, Johan, Linus och jag somnade i Johans föräldrars säng. Jess var tvungen att komma med en buss kl 05.28. När hennes alarm hoppade igång typ vid kvart i fem tryckte hon bara av det och jag var livrädd för att hon skulle missa bussen så jag vågade inte somna om. Efter 9 min gick alarmet igång igen, och hon stängde av det. Jag petade på henne och sa: "Gumman, du måste upp nu. Jag skjutsar dig på cykeln ner!".
Johan (som jag förövrigt skrattade åt några gånger för han pratade i sömnen!) och Linus sov fortfarande när vi gick.

Nu är Jessan i Stavanger, Linus åker till Malta imorn.

.
Och nu ringde Nicklas! Grabbarna och jag ska till stan! Bråttom bråttom! Carro hänger på också, fint som snus.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback