Trerätters med skräck.

Det började med att vi spånade fram att vi skulle ställa till med trerätters för att fira (?) att Emmas föräldrar inte var hemma.
J, Emma och jag skulle laga varsin rätt, jag för, Emma varm och J efter.

Igår skulle jag åka ner och handla. Det slutade med att jag var inne i cirkus 70 % av alla Åtvidabergs butiker för att få tag i en pepparkaksform.
På Ica pratade jag med en som jobbar där, frågade om dom hade nån. Hon trodde att dom hade nånstans på lagret, och var på väg in där för att leta, men jag sa att hon inte behövde leta, tackade och gick vidare.
Till mitt gamla jobb, Önska Presentasken. Sela och Thomas verkade glada att se mig, det bjöds på kramar och pratades länge om allt möjligt.
Sela hade färgat håret och det var hur snyggt som helst och jag köpte te (blivit beroende av grönt te!) och dom hade pepparkaksformar men ingen som passade mitt ändamål.
Gick vidare till Bettans blomstershop, även där har jag ju jobbat så jag pratade med Mona ganska länge och hon undrade om jag kunde hjälpa henne att göra en barn-liggare (gravdekoration). Ingen pepparkaksform på Bettans heller.
Ner till Willys, där dom inte heller hade nån. Däremot så började hon som sitter i kassan prata.
"Är du hemma igen nu? Hur var det i Norge?" Och jag känner henne knappt, men det är för sånt som jag gillar Åtvid så mycket. Man har koll, folk har koll på en. Dom bryr sig liksom.
Det stod en kvinna bakom mig i kön och vi pratade också, fast jag aldrig har sett människan. Hon hade tydligen bott på Majorstuen i Oslo på 80-talet.

Väl hemma utbröt det panik för mig. Började rita en mall, i brist på pepparkaksform.
Jag gjorde soppa, sparrissoppa med champinjoner och kantareller (pappa har plockat kantrallerna, jag plockade champinjonerna på Ica), skinka och solrosfrön.
Till det skulle jag göra (det var här jag skulle haft pepparkaksformen!) tortillabröd med ost (lagrad, mycket exklusiv, haha) i som jag tänkte köra i ugnen.
Började skrika på min bror att han skulle klippa hjärtan av tortillasen medan jag stod och hackade champinjoner på löpande band.
Han kunde inte. Så jag fick göra det själv. (Min bror gick däremot runt och kikade på vad jag gjorde hela tiden och jag skrek på honom: "Rör i soppan, tack!". Han fick soppa sen också efter att jag hjälpt mig att bära allt till Emma, som bor i huset till höger om mitt.)
Blev sjukt stressad på slutet, skulle göra drinkar i martiniglas med sockerkant. Det blev lyckat till slut allting, fast jag inte hann smaka varken soppan eller drinkarna innan jag satt inne hos Emma.

Karla kom också, så vi blev fyra.
Emma hade gjort nåt jättegott grekiskt till varmrätt. Jag har dessvärre redan glömt namnet på det. Kyckling med en massa grönsaker och tzatziki och bröd och creme bonjour med oliver. Mmmm.

Vi satt och pratade och skrattade och åt så vi mådde illa. Karla pratade om sitt bilintresse, jag pratade om reunion, J satt och pratade skit om män (Linda Skugge ligger i lä i jämförelse!) och Emma blandade upp allt möjligt.

När vi hade ätit klart förflyttade vi oss i Emmas rum där J och jag bråkade om bästa platsen på sängen ("Du fick ju sitta på din plats när vi åt!" som J gormade åt mig.) och Emma och Karla satt i soffan. Jag var sjukt mätt och somnade till på Emma groda.
Ganska snart var vi igång och åt igen. J's efterätt, After eight-kaka med nån rosa grädde och persikohalvor. Det var det godaste jag ätit på 10 år.

Dom andra envisades (speciellt Emma, som för övrigt såg ut som ett lik när vi kom dit, för hon hade målat sig helt svart runt ögonen, blod i mungipan och hade på sig ett lucia-linne ("HAR DU ETT LUCIA-LINNE I NORMAL STORLEK?!" som jag sa)) med att vi skulle se skräckfilm, och det kan jag inte med. Drömde mardrömmar i två månader efter att ha sett omslaget till "Dockan" i mellanstadiet.
Sen fick J och Karla för sig att vi skulle köra anden i glaset. Emma blev hysterisk!
"Det gör ni inte här! Jag ska sova här själv i natt och jag tänker inte umgås med några spöken då!".
Då blev jag galen och sa:
"Men Emma! Tänk! Det är precis så det är för mig varje gång ni ska se på porrfilm!"
Kom på mig själv direkt efter, för jag menade ju såklart skräckfilm. Skrattattack utbröt och jag kunde inte skratta för jag var så mätt.


Idag har jag bland annat hittat en död geting i min underklädes-låda (fy fan, tvättar allt nu..) och frågan är såklart: hur fan hamnade den där?!

Ska till farmor och äta lunch sen. Hon ringde igår när jag stod och gjorde soppan och jag skrek till Kristoffer: "JAG HINNER INTE PRATA! Säg att jag kommer kl 13 imorn"!

Kristoffer och jag höll på och roade oss med en annan grej igår eftermiddag också. Nämligen att skratta åt hur fula våra namn blir baklänges.
Akirlu blir mitt. Ulla blir Allu.
Reffotsirk blir hans.

Efter farmor blir det raka spåret till Lilians blomsterservice, där jag med största sannolikhet kommer att stå och producera liggare hela eftermiddagen (och kvällen?).
Jag undrar hur många liggare och kransar jag har gjort i mina dagar. Det är inte några, det kan jag lova!

Hej

re!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback